[ad_1]
Олександр Шапошник єідейним натхненником та автором парку кованих скульптур у Бердянську. Він створив десятки скульптур з кіногероями, архітектурними пам’ятками та символами України.Після евакуації до Запоріжжя коваль працював над майже 2-метровою скульптурою «Дівчини-калини», що символізує перемогу країни і відродження нації. Її він планує передати на аукціон до Європи, а усі виручені кошти підуть на потреби Збройних сил України. 061 поспілкувався з ковалем та скульптором про його роботу, викладацьку діяльність, життя в окупації і плани на майбутнє.
Зустрічаємося ми з Олександром у його новій тимчасовій майстерні на базі Запорізького вищого професійного училища «Моторобудівник». До обласного центру він перебрався на початку квітня, бо не міг знаходитися в окупації і хотів потрапити на українську землю. У навчальному закладі знайшлося необхідне приміщення, наковальня і трохи інструменту для ковальської справи. За цей короткий період бердянець облаштував цю майстерню під себе — додав обладнання, що привіз з собою з окупованого міста, а також сам виготовив необхідні в роботі інструменти. Тепер він працює тут щодня, проводить онлайн навчання для учнів і продовжує майструвати неймовірні скульптури.
Вітаємо з тим, що вам вдалося вирватися з окупації і ви маєте змогу творити у Запоріжжі. Над чим зараз працюєте?
Я також неймовірно рад, бо просто не можу без роботи. Працюю зараз над завершенням скульптури «Дівчина-калина». Вона поки що ще не до кінця готова. Спочатку я зробив ось цю замальовку з дівчиною-українкою. У ній закладено досить багато сенсів і української символіки – віночок, жовто-блакитні стрічки, в руках вона тримає гілки калини. Унизу ви можете побачити, що вона стоїть на корінні, де всередині розірвані снаряди, уламки боєприпасів. Вона захищає землю і весь світ від війни. Це саме моє бачення. Ще одна інтерпретація – це відродження. Вже після завершення війни починає пускати коріння і відроджується усе живе. Там де була війна, наново народжується життя.
Розкажіть трохи про те, як технічно відбувалася робота. З чого починали?
Почалося все з малюнка. Потім я переніс малюнок крейдою на дошку, взяв дрот в чотири метра і почав його згинати та надавати відповідну форму. Потрібно було закріпити основу, аби цей дрот не скрутився, а потім я додав металеві кільця горизонтально та вертикально.Технологію намотування дротів я придумав сам. Я зробив каркас з товстого дроту, а ось всередині фігура пуста з просвітом, ніби прозора, кришталево чиста.Робити було її важче, але вона міцніше виходить. Її вага близько 70 кілограмів.
Ягоди калини в руках у дівчини – це кульки з автомобільних підшипників. На листі та калині використана декоративна акрилова фарба. Абсолютна вся скульптура покрита автомобільною фарбою, навіть дроти, а поверх використав спеціальний лак, що дозволить скульптурі не змінити колір і зовнішній вигляд. Якщо просто взяти цинковий дрот, то він з часом окислиться і потемніє. А завдяки лаку взагалі з нею нічого не станеться за будь-яких погодних умов, бо за планом це саме паркова скульптура.
Робота тривала трохи менше місяця, бо дуже багато метрів потрібно було намотувати. Я працював лише один. Кожен дрот, що вертикально приварений чи колечко повторює форму тіла і якщо хоч трохи цей градус не догнути, то вона б вже вийшла зовсім іншою. Найбільше часу пішло на те, аби обмотати фігуру. А також зверніть увагу на волосся – над зачіскою також прийшлося попотіти. Я спочатку намотував дроти на трубу, а потім потрібно було це все розмотати, розкласти ці локони. Я весь день витратив лише на те, аби розплести це волосся та надати відповідну форму зі стрічкам у волосі, щоб вони мали вигляд, ніби шовкових.
Це дуже крутий символ. А де плануєте розмістити «Дівчину-калину» після завершення роботи?
Я хочу цю скульптуру відправити на аукціон в Європі. Всі виручені кошти будуть відправлені нашим Збройним Силам України. У мене є хороший знайомий, він волонтер і служить в ТРО. Спільними зусиллями він разом з однодумцями відремонтував більше тисячі машин для військових. Вже одну роботу на аукціон в Європу іншого майстра йому вдалось відправити. На ці кошти хлопці придбали багато корисних речей для військових.
А чи є у вас розуміння, скільки приблизно коштів можна було б виручити на аукціоні? Ось на яку суму ви розраховуєте?
Я не знаю точно. Я бачив, що це можуть бути суми приблизно від двох мільйонів гривень. Взагалі хотілося б, звичайно, щоб нам хоча б якийсь танк дали, німецький якийсь чи M1 Abrams (танк США) (сміється)
Складно так сказати. Мої знайомі ковалі кажуть, що це дуже класна робота і я сподіваюсь, що її зможуть високо оцінити в Європі.
А розкажіть про етапи розробки ваших скульптур. Якщо я правильно зрозуміла, то всі ваші ідеї ви в першу чергу візуалізуєте за допомогою олівця і аркуша паперу?
Ні, не всі. Насправді я малюю на папері роботи найбільш складні, не примітивні. Наприклад при роботі над «Дівчиною-калиною» найважчим для мене було зрозуміти, як зробити пластику дівчини. Я довго думав, як зробити руки і правильно поставити ноги, щоб вона була рухливою. Я звернувся за порадою до своєї учениці і вона мені скинула дуже багато картинок з образами для натхнення, які вона або знайшла в інтернеті, або намалювала. Мова йшла про сам силует, а деталі я вже сам зобразив і потім втілив в життя.
Розкажіть, як ви розраховуєте пропорції: якою має бути скульптура в довжину, якої ваги, скільки на це має знадобитися металу?
Я планував цю дівчину зробити зростом в 172 сантиметри, а вона вийшла в мене в 190 сантиметрів. Спочатку я на неї подивився і мені здалося, що ноги трохи коротенькі – додав трохи, потім збільшив шию і ось вона вже такого високого зросту. Але вона зовсім не кремезна, а пропорційна. Якщо говорити взагалі про скульптури, то зазвичай їх роблять трохи більшими – в 1,25 чи 1,5 рази.
Пане Олександре, а як давно ви взагалі займаєтесь ковальською справою?
В 2015 році я почав працювати в державному начальному закладі «Бердянський машинобудівний професійний ліцей», як майстер виробничого навчання, викладач дисципліни «коваль ручного кування». До цього працював сам на себе зварником, а ще раніше — на різних заводах. Коли робив зварником, то виготовляв сходи, а там ще потрібно було зробити поручні з якимось завитками. Саме з цього все і почалося. Я потім взяв собі на допомогу учня. Я в нього чомусь підучився, а він в мене. Потім я щось побачив на Youtube і так і навчився. Перша моя скульптура мала назву «Почуття».Це був 2016 рік. Я зробив до дня міста двох закоханих лебедів в довжину десь 160 чи 170 сантиметрів. Ця скульптура зараз прикрашає наш бердянський РАЦС.
Якщо я правильно зрозуміла, то переїхали ви до Запоріжжя у квітні, а саму війну зустріли у Бердянську. Розкажіть, про відчуття у ці перші півтора місяці війни. Що тоді відбувалося?
Було страшно. Ніхто не розумів, що робити. Ми хотіли одразу їхати, але не зовсім зрозуміло було чи безпечно це. Я ще довго вмовляв жінку поїхати, вона не хотіла. Потім казав своїм знайомим з педколективу, але й там не так щоб усі готові були одразу їхати. Але наступного дня уже гуділи: «поїхали-поїхали».Важко було морально наважитися усе покинути. У Бердянську у мене була ковальська майстерня у навчальному закладі. І це єдиний в Україні учбовий центр з таким направленням. Ми його навіть відкрити повноцінно не встигли. Працювали над цим проектом з літа 2021 року – демонтували стіни, заливали бетон, обладнання нове встановлювали, а потім бац — прийшла війна. Мені дуже не хотілося залишити все те, над чим я так багато працював і стільки сил поклав.
За чим зараз сумуєте найбільше з того довоєнного життя?
За нашим Азовським морем…
Слухайте, ось ви працювали в бердянському професійному ліцею. А що зараз з цим учбовим закладом і педагогами? Він працює?
Так. В онлайн форматі продовжуються заняття. І я звідси проводжу пари, знімаю на відео тут майстер-класи, щоб було щось цікаве. У мене тут є необхідне обладнання і я на щастя маю змогу показувати усі необхідні процеси. Це, звичайно, що не така практика, як в очному форматі. Але є варіанти як це повторити – або ж за допомогою малюнку, або ж найбільш правильний варіант робити скульптури із пластиліну. Чому так? У метала насправді, коли він гарячий дуже схожі властивості з пластиліном, зрозуміло, що він тугіший і потрібно десь молотком бити, але тим не менш.
А що взагалі найважче у вашій праці? Який етап потребує більших зусиль?
Не знаю навіть. Якщо казати про мою викладацьку діяльність, то у мирний час найскладніший етап завжди припадав на перше вересня. Приходять нові учні, потрібно знайти підхід до них, я трохи переживав завжди з цього приводу.
А скільки учнів взагалі у вашій групі?
Вони навчаються за спеціальністю «коваль-зварник». Два роки вони навчаються на зварників, а потім приходять до мене і я навчаю вже ковальській справі. У перший рік як я прийшов у мене було всього 14 учнів, а зараз по 30 в групі. Мені здається, що я популяризував цю професію у Бердянську дуже сильно. Да навіть і на півдні України.
Ви зараз маєте на увазі тематичний фестиваль для ковалів?
І не тільки. Так, я є ініціатором фестивалю «Сталева хвиля». Ми його проводили п’ять років, а потім цей фестиваль перехопили у Токмаку, Дніпрі, Маріуполі. Я вважаю, що це дуже класна і важлива ініціатива направлена на об’єднання ковалів з усієї України, обмін досвідом, спілкування, а також ми показуємо свої роботи світові. Люди вже мають змогу оцінити наші скульптури – як це важко чи красиво виходить.
Для вас взагалі важлива думка просто пересічних мешканців міста?
Різні бувають ситуації. В інтернеті, наприклад, є багато тролів, які щось критикують, коли ти викладаєш фото.
І як ви реагуєте на таку критику?
Нормально, особливо коли це зауваження по суті. Це для мене змога щось передивитися. А коли це просто аби щось написати, то це не має сенсу.
А позитивні коментарі надихають чи ви вже до цього звикли?
Мене чим більше хвалять, тим більше я стараюсь. Можливо, хтось там зазнається, а я хочу зробити ще більше, краще та цікавіше.
А чи є у вас хтось – колега, інший майстер, чия думка для вас важлива? До кого найбільше прислухаєтесь?
Звичайно, що така людина є і це моя дружина. Ми одружені вже 14 років і я щасливий, що вона поряд. Вона і є моя особиста художня рада, що може надати поради і чесно сказати, якщо це вийшло погано. Вона ніколи не кривить душею.Інші не можуть ось так з плеча сказати, да і не бачать так, як вона. Взагалі, коли я зростав у цій сфері, то вона зростала зі мною і вона справді розуміється на цьому.
А звідки берете ідеї для створення робіт? Чим і ким надихаєтесь?
Ідеї і тематика різна. Навіть важко так виділити щось. У Бердянську у мене є цілий парк кованих скульптур. Там усього нараховується близько 17 фігур. Якось до мене прийшов учень і сказав, що хоче зробити мініатюру Ейфелевої вежі. І мені також хотілося зробити дещо подібне, але я подивився скільки там роботи і якось перехотілося (сміється). Я запропонував йому намалювати вежу, а потім її збільшену роботу. Він працював-працював і коли вже зробив пів вежі, закинув цю роботу. Потім інші учні почали її допрацьовувати, а той хлопець все ж повернувся до роботи і усім гуртом її завершили.
Я розумію, що все залежить від масштабів і об’ємів, а скільки в середньому займає часу робота над однією фігурою?
Не скажу, що я дуже багато часу витрачаю над роботою з однією скульптурою. Якщо вона дуже деталізована і щоб вона справді вийшла гарною, то я зрозумів, що не потрібно сильно поспішати. Мені потрібен в середньому місяць, а, наприклад, на скульптуру «Примарний гонщик» я витратив десь два місяці. Я його спочатку зробив, потім залишив в майстерні і кожного дня ходив і бачив, що ніби чогось не вистачає, немає цієї завершеності. Я почав додавати якісь деталі кожного разу і він вийшов, на мій погляд, дуже деталізованим. Вночі, коли працює підсвітка над скульптурою, то можна побачити весь масштаб.
А коли ви виїжджали з Бердянська, ви вже розуміли, куди ви поїдете? Чи було вже домовленості з роботою, чи все це було спонтанним?
Ні, я не знав зовсім куди їду і що буде далі. Я виїжджав просто в нікуди, хоча у Запоріжжі у мене є знайомі. Виїхав я бо мені життя дорожче, ніж все інше. Коли я приїхав сюди, ви не повірите, але мені так легко дихати стало. І я чую від своїх друзів, що у кожного таке ж відчуття полегшення.
На окупованих територіях різна ситуація з репресіями щодо цивільного населення – десь вони в більшому масштабі, десь в меншому. В чому для вас була ця «несвобода» у Бердянську?
Вона і зараз там є. Людей катують просто так. Наприклад, до мого сусіда прийшли і просто забрали його з квартири. Тобто, його реально викрали і били током. Ні за що. А мене є за що бити током.
За що?
По-перше, я волонтер. З 2014 року я наварив десь приблизно 300 буржуйок, ми займалися з однодумцями виготовленням сухих борщів. Багато чого було.Та навіть на стелі при в’їзді до Бердянська саме я додав м’який знак, котрий потім зрізали окупанти. Вони ж і зламали скульптуру, яку я робив – щит героям Небесної Сотні. Я думаю, якби вони це знали, то закопали б мене одразу.
Як ви вважаєте, коли вони вже заходили до міста, чи мали вони списки проукраїнських активистів та волонтерів, чи збирали на місці?
Коли вони заїхали до міста, то у них точно було списки правоохоронців. І хтось з поліції вже здав імена АТОшників та проукраїнських мешканців. Да і зрадників було немало. Я виїхав на початку квітня, а ті хто приїздив після, то вони майже не чудом виривалися. Я знаю людей, що сиділи до останнього в окупації, поки їх не побили, не зламали носа і тоді вже вони тікали. Я подумав, що не буду цього чекати.
Як ви знайшли це місце роботи? Хто вам запропонував продовжити викладацьку діяльність і ковальську справу у цьому учбовому закладі?
Допоміг мені в цьому наш директор Бердянського машинобудівного лiцею. І я дуже вдячний адміністрації цього училища за можливість творити. Мені тут просто надали друге життя. Якщо чесно, то мені просто неймовірно складно було нічого не робити. Я сидів дома без діла, лише готував щось поїсти. Від того, що я не можу робити щось руками, в мене вже почав скакати тиск, боліла голова і без роботи я майже непритомнів. Я просто не уявляю свого життя без улюбленої справи. Я почав робити скульптуру «Фею Перемоги» і немов би ожив.
А що ви відчували, коли вперше зайшли в цю майстерню?
Радість. Я вже багато чого зробив для майстерні – горно, поставив наковальню, зробив стіл, тут працюю на молоті, багато робочих інструментів та пристроїв виготовив, що необхідні для того, аби відбити пір’ячко, кору, зробити виноградну лозу тощо. Щось з обладнання мені вдалося забрати та привезти з Бердянська. За цей час я виготовив вже сокола, що є символом цього закладу. Його розмістили на фасаді училища. Виготовив робота-трансформера, Бамблбі, Фею Перемоги, Дівчину-Калину та ще щось, що вже і забув.
В мене вже є багатий досвід, як зробити швидко майстерню. Коли я вперше прийшов у свій ліцей в Бердянську, то там був старенький дід, він навіть і не ходив майже. Так у нього все приміщення було у вугіллі, купка металу, одна наковальня і лампа. Ось і все. Я коли туди прийшов, то першим ділом викинув десь півтори тонни мотлоху. Я отримував зарплату і купляв додаткові наковальні, необхідне обладнання. А потім центр вже виділяв нам гроші і нам вдалося закупити ще інструменти, наприклад, обладнання, що робить кручену трубу. Спочатку майстерня була невеличка, з часом мені вдалося анексувати склад і ще трохи місця.
Сам метал звідки берете? Хто з цим допомагає?
Для роботи я використовую переважно вже вживані деталі, що відправляють на переробку.
А над чим плануєте ще працювати. Чи є вже якісь плани?
По-перше, хочу ще щось зробити для майстерні. Зараз виходить так: ось я щось роблю, потім мені потрібен спеціальний інструмент, я виготовляю цей інструмент і продовжую роботу. Таким чином певні інструменти вже є в роботі, що знадобляться на наступних операціях. Якщо я поїду, то всі інструменти вже залишаться тут.
Навчальному закладу просто пощастило, що ви у них є.
Та ні, я їм дуже вдячний, що надали мені прихисток. Не знаю, щоб я робив, якщо б не це місце, можливо, поїхав би далі.
Далі це куди саме? Планували на Західну Україну поїхати?
Так у мене там є друзі і знайомі з училища. Якщо б вже тут не склалося чи було б дуже погано, то, ймовірно, поїхав би в Івано-Франківськ. Там є Вище професійне училище №21, де якраз навчають ковалів. Я там товаришую з директором, він приїздить до нас влітку, а ми приїздили до них на Різдво. Неймовірно гарне місто, для мене він навіть кращий за Львів. Це атмосферне і казкове місто. Мені взагалі дуже подобаються в Україні два міста – Львів та Харків. Вони дуже різні, але дуже класні.
А як взагалі уроки проходять зараз? Наскільки важко проводити заняття в дистанційному форматі з урахуванням повітряних тривог?
Надзвичайно важко. По-перше, перебої з інтернетом – він то є, то немає. По-друге, студенти підключаються з різних населених пунктів по всій Україні – десь є повітряна тривога, десь немає. Відповідно, частина покидає заняття, частина залишається чи всі покидають. Да і взагалі дистанційне навчання воно дуже нудне. Зовсім інша справа, коли діти приходять до мене і ми разом працюємо над якимось фігурами. Фізичний контакт дуже важливий для таких занять.
В карантин же ви також працювали?
Так, також були віддалені заняття, але потім у мене було дуже багато практики – кожен день і ми усе наздоганяли. Там у нас є гуртожиток і діти, аби не сидіти в чотирьох стінах, приходили до мене. Ми робили залізні троянди, чи якісь заготовки, а також вони допомагали мені у великих проєктах. У мене в голові є досить багато ідей,чим можна зайняти учнів. А учні дуже талановиті. Один зі здобувачів освіти на практиці був у інженерів, де займався 3-д моделюванням, а потім пішов на програмування. У мене взагалі дуже багато працьовитих і талановитих учнів і серед випускників, і серед сьогоднішніх студентів. До речі, є серед них і ті, хто зараз воює. Я з ними на зв’язку і щасливий, що я для них не просто майстер, а друг.
Це класно, коли вдається так налагодити контакт, що стаєш не просто вчителем, а наставником. Який у вас графік взагалі роботи?
Я працював з самого ранку і до 8 години вечора в училищі.
Та вас сім’я хоч бачила вдома?
А моя дружина працювала ж у Бердянську разом зі мною в одному навчальному закладі. Вона викладає спецтехнології і є також майстром групи. У Запоріжжі вона поки що працює з дома – викладає онлайн.
Яка у вас є найбільша мрія зараз?
Щоб не було русні на нашій землі (сміється). А взагалі, щоб війни не було, а там вже ми з усім іншим впораємося.
ФОТО — Катерина КЛОЧКО
[ad_2]
Источник: 061.ua
Деньги из воздуха или ловушка для наивных? Обещания легкой наживы и быстрых выигрышей — один…
В последние годы спрос на услуги капперов значительно возрос. Люди, стремящиеся повысить свои шансы на…
Сьогодні важко уявити життя без улюблених фільмів Нетфлікса, захопливих серіалів від Нетфлікса, найкращих комедій чи…
Вейпінг стає дедалі популярнішим серед людей, які шукають альтернативу традиційним сигаретам. Рідини для вейпа та…
В современном мире, где каждый из нас стремится оптимизировать свое время и сделать домашние дела…
Пластиковые окна давно завоевали популярность благодаря своей долговечности, энергоэффективности и простоте в уходе. Однако даже…